Empathie in de spreekkamer
Achtergronden, wetenschappelijke inzichten en praktische vaardigheden
Paperback NL 2021 1e druk 9789036827423Samenvatting
Artsen (in opleiding) richten zich steeds meer op persoonsgerichte zorg. Belangrijk onderdeel van die zorg is een goede communicatie met de patiënt.
Huisarts Frans Derksen: “Uit gesprekken met patiënten, collegae huisartsen en wijkverpleegkundigen bleken veel problemen in de communicatie te ontstaan door een gemis aan empathie.”
“Tijdens de jaren van onderzoek heb ik, als een soort bijwerking, veel geleerd over verschillende aspecten van het concept empathie. Veel van die aspecten passen niet in het keurslijf van een proefschrift maar vormen wel de inhoud van dit boek.”
Ik wil laten zien waarom de thema’s rondom empathie een unieke waarde en een uniek belang hebben. Ik wil laten zien hoe dingen anders kunnen.”
Dit boek bestaat uit een deel theorie, waarin wordt uitgelegd wat empathie is en wat de effecten zijn. Daarna wordt er een kort hoofdstuk gewijd aan empathie in verschillende medische, psychologische en sociale contexten.
De kern van het boek vormen de vragen uit de praktijk, gesteld door de aios. Deel 4 bevat een beschouwing over hoe empathie in het vak en in het onderwijs gebruikt kan worden.
Specificaties
Lezersrecensies
Vaak samen gekocht
Anderen die dit kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan