Empathie in de spreekkamer

Achtergronden, wetenschappelijke inzichten en praktische vaardigheden

Paperback NL 2021 1e druk 9789036827423
Op werkdagen voor 17:00 besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Artsen (in opleiding) richten zich steeds meer op persoonsgerichte zorg. Belangrijk onderdeel van die zorg is een goede communicatie met de patiënt.  
Huisarts Frans Derksen: “Uit gesprekken met patiënten, collegae huisartsen en wijkverpleegkundigen bleken veel problemen in de communicatie te ontstaan door een gemis aan empathie.”
“Tijdens de jaren van onderzoek heb ik, als een soort bijwerking, veel geleerd over verschillende aspecten van het concept empathie. Veel van die aspecten passen niet in het keurslijf van een proefschrift maar vormen wel de inhoud van dit boek.”
Ik wil laten zien waarom de thema’s rondom empathie een unieke waarde en een uniek belang hebben. Ik wil laten zien hoe dingen anders kunnen.”

Dit boek bestaat uit een deel theorie, waarin wordt uitgelegd wat empathie is en wat de effecten zijn. Daarna wordt er een kort hoofdstuk gewijd aan empathie in verschillende medische, psychologische en sociale contexten.
De kern van het boek vormen de vragen uit de praktijk, gesteld door de aios. Deel 4 bevat een beschouwing over hoe empathie in het vak en in het onderwijs gebruikt kan worden.  

 

Specificaties

ISBN13:9789036827423
Taal:NL
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:151
Druk:1
Verschijningsdatum:30-12-2021
Hoofdrubriek:Gezondheid

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Managementboek Top 100

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        Empathie in de spreekkamer